Dj Smažák

"Na FB jsem objevil odkaz DJ Smažáka a pustil si jeho tvorbu.
Během poslechu naprosto alternativní skladby jsem si uvědomil, že jsem kretén, vypnul PC, obul botky do nepohody a tradá ven. Kličkoval jsem lesy za domem a našel dávno zapomenutý Pekelný kopec."
Pavel Číhal


Dj Smažák alias Vko alias Bajnyvko alias Vítr mi za následující rozhovor sliboval kyanid draselný ve formě cereálních tyčinek a nechal se titulovat “Majkle”. Tomu co o něm vypráví jeho přítel pan Pekař údajně nemáme věřit, ale naštěstí jsem stejně zapomněl o co šlo. Na různých hudebních serverech má nahrané různé skladby, které by měly být dávno smazány, ale to on ze zásady nedělá. Díky tomu nemá už místo na nahrání nových skladeb, takový je ale život. Naše pestrá korespondence vyústila v krátký rozhovor, viz níže. Zde pak můžete listovat asi nejúplnější a nejčerstvější kolekcí Smažákových skladeb:
http://bandzone.cz/djsmazak









Tahle otázka je prý nejtrapnější ze všech, ale co znamená DJ Smažák? 
Proč DJ? A proč Smažák?
Když jsem se rozhodl, že budu dělat muziku sám, řekl jsem si, že můj název - nebo jak to říct - musí být zároveň hodně trapný, hodně obyčejný a vůbec neříkající o co se jedná. Dobře...přiznávám se, že to nemělo žádnou poetiku, prostě střela, myšlenka, všechno je spletitý a vlákna koberce se prolínají, DJ Smažák. Zkratka DJ mě přišla vhodná, zaprvé odradí lidi, které by mohla moje muzika zajímat a za druhé se prostě cítím jako dýdžej. Smažák mi přijde něco jako řízek pro vegetariány. Davová psychóza, za řízek si klidně nechám zkazit život. To je můj vzkaz lidem, tady ho máte – Smažáka.

Když jsem poslouchal tvoje věci na různých webech, tak jsem někdy slyšel celkem ukázkovou world music, někdy to byl trochu ambient a někdy taková taneční hudba. Jsou to různá stádia vývoje projektu, nebo to prostě jednou vyjde tak a jindy onak?
Nemůžu říct, že se jedná o určitá vývojová stádia, spíše se jedná o momentální rozpoložení. Je to rezonance, je to odraz toho co se mi právě honí v hlavě. Navíc mám rád rozmanitost. Monolit není můj styl. Proto jsem nikdy nemohl vydržet v žádné z punkových, popových, reagge a funky kapel. Představa, že objíždím koncerty a hraju pořád to samé dokola...děsivé.
 


Co pro tebe znamená world music? A když s ní pracuješ, mícháš různé nahrávky do nějaké super-world music anebo k tomu ještě něco sám dohráváš?
World music – pro mě je to muzika z různých koutů světa. Každý region má svoje specifika. Je to zajímavé, že to takhle je. Uvedu příklad, který by mohl někdo poznat. Australská didgeridoo, japonský taiko drum, čínská flétna, arabský oud atd atd. Stejně tak tyto regiony mají svoje rytmy, mají svůj specifický projev. Úplně se dojímám, když to píšu. Vždyť to je přece taková nádhera. Super world music to se mi, ty vole, líbí. Baví mě mixovat různé kouty světa a hrát si na super world music. Žijeme v době internetu kdy není problém spojit se s lidmi s celé planety a prosit je o nahrávky jejich tradičních nástrojů ( zase mě to dojímá ), které pak opět míchám a proměňuji podle svého libida. Častá otázka, to hraješ ty? Samozřejmě nic není definitivní a konečné, někdy dohrávám, někdy nedohrávám. Obvykle to vypadá tak, že si udělám nějaký základ, do kterého pak dohraji pomocí moderních tlačítek a počítačů nějaké tradiční zvuky, nebo třeba typické zvuky některých jiných producentů a DJ. Moment tvorby je silně přítomen.

Vystupuješ taky živě? 
Živě nevystupuji. Je dost možný, že se něco chystá.

Od pana Pekaře jsem se dozvěděl, že si schopný literát. Písňová forma jako ideální spojení hudby a textu tě nikdy nelákala?
Musím reagovat na Pekařovi lži. Nejsem schopný literát a neumím psát. Nebráním se spojení hudby a textu, ale všechno musí vyjít ze vnitř. Nedělám na objednávku, neumím si poroučet co napíšu, neumím si naplánovat termín kdy udělám další skladby. To všechno obstarává vnitřní hlas nebo spíš potřeba, která se ozývá nepravidelně a někdy má i slušné pauzy. Například v létě se radši chodím koupat do řeky nebo pozorovat lesní traviny. Taky si občas dám pivo na zahrádce a rozmlouvám s lidem. Když přijde pocit opovržení a nadřazenosti nad stádem, dám si pár mentálních facek a stoupnu si na nohy. Spojení se zemí pomáhá vidět věci víc jednoduše. Vidět věci takové jaké jsou.




Pro zájemce o další informace je zde rozmarný Smažákův rozhovor pro web Alternativní kurník:
http://www.akurnik.cz/rozhovory/s-jiz-brzy-legendarnim-dj-smazakem_10/




Komentáře

Oblíbené příspěvky