Jan Burian ml. - HOUSE MUSIC 1


Jan Burian ml. stojící dnes za projekty Tyto Alba, nebo Kyklos Galaktikos mi poskytl svou dávnou nahrávku manipulací s různými zvukovými zdroji nazvanou House music. Radikální radioart má mnohdy netušený potenciál, některé opakující se slogany se vám jen tak nepovede dostat z hlavy. A někteří z pamětníků možná odhalí i odkud chytlavé zvukové útržky pocházejí. 

Prozraď něco o vzniku nahrávky. Jak a kdy vznikla a co jí inspirovalo?
V osmé třídě jsem si našetřil na svého prvního nahrávacího walkmana, se kterým jsem pak všude chodil a celé dny nahrával. Asi hlavním důvodem byl žánr house music - pořád jsem nechápal, proč se house music říká nějaké taneční hudbě, když by to měla být muzika udělaná doma...v domě.  

Musíme to taky rozebrat technicky. Na jaké zařízení se nahrávalo a jak je to vlastně všechno uděláno? 
V tu dobu jsem bydlel u táty na Malé Straně. Byla tam televize, videopřehrávač, kazeťák, klavír a já měl toho walkmana. Vždycky jsem pustil kousek filmu a nahrál na walkmana, pak přetočil a zase, pořád dokola...Měl jsem rád filmy o pirátech, tak je to tam, taky jsme měli samizdatové verze Havlových her a tak je tam kus Audience. Ostatní zvuky byly prostě, co jsem našel kolem...

Nahrávka je vlastně perfektní ukázkou plunderphonie a dalo by se říct i DIY samplingu. Spíš než ryze hudební záležitost připomíná spíš radio art. Vrátil jsi se někdy později k podobnému stylu práce?
Už před tím jsme se spolužákem Vaškem Švankmajerem nahráli celou rozhlasovou hru s názvem Pan Kožla a Pan Kožmín. Je to dost epická záležitost, v níž oni dva hrdinové prožijí mnohá dobrodružství (včetně např. letu v jaderné hlavici) a procestují celý svět. natáčeli jsme též na nějaký kazeťák a kazeta měla samozřejmě originál dokonale vyvedený obal. Já jsem jí pak někam založil a Vašek mi dodnes čas od času připomene, že je to jediná věc, kterou mi asi nikdy neodpustí...

Jinak mám pocit, že ten styl práce je mi stále vlastní. Jen se mění stroje. 


Komentáře

Oblíbené příspěvky